
Kurs na architekturę
Kurs na architekturę to moja specjalność… w końcu robię to od 30 lat. W tym czasie udało mi się wprowadzić na te studia pare tysięcy osób, zbudować skuteczny program – Architektura 200 oraz stworzyć Złotą Dekadę – wszystko to opiszę niżej. Podam też Pro Tipy o których jeżeli nie będziesz wiedział to egzaminu na architekturę nie zdasz!
Co się zdaje na architekturę?
Żeby studiować ten kierunek trzeba:
- Zdać maturę z wybranych przedmiotów (określa to oddzielnie każda uczelnia)
- Zdać egzamin z rysunku odręcznego (perspektywa, martwa natura, postać)
- Przygotować portfolio (opcjonalnie)
Jakie przedmioty zdawać na maturze jeżeli chce się iść na architekturę?
Są trzy typy architektur i na każdą z nich potrzeba trochę inne przedmioty. Poniżej podaję te najważniejsze.
- Wydział Architektury na Politechnice – matematyka, język obcy, (opcjonalnie w zależności od Politechniki: Fizyka, Historia sztuki, Informatyka – za każdym razem sprawdź dokładnie i z dużym wyprzedzeniem co dana uczelnia chce)
- Architektura wnętrz – historia sztuki, język obcy
- Architektura krajobrazu – biologia, matematyka, język obcy
Informacje dodatkowe
Idąc na architekturę musisz zdać egzamin wstępny a na maturze zdawać określone przedmioty.
Pro-Tip – Jak podejmiesz decyzję o zdawaniu na Wydział Architektury (politechnicznej, wnętrz, krajobrazu) od razu sprawdź jakie są wymagane przedmioty. I tylko na nich się skoncentruj. Nie rozpraszaj się na inne przedmioty bo musisz mieć jeszcze czas na rysowanie.
Jest jeden przedmiot który zawsze się pojawia:
- język obcy
Na architekturę krajobrazu:
- biologia
Na architekturę wnętrz na ASP
- historia sztuki
Na Politechnikę:
- matematyka
Czasami pojawiają się jeszcze:
- Fizyka
- Informatyka
- Historia (często wymienna z językiem polskim)
- Geografia (często jako opcja wobec innego przedmiotu)
Na egzaminie wstępnym na architekturę pojawiają się takie zagadnienia:
- rysunek z natury – jakaś forma martwej natury (na wszystkie architektury)
- rysunek postaci (na ASP i na nielicznych Politechnikach)
- rysunek z wyobraźni – najczęściej jako ilustracja do cytatu (Politechnika, Krajobraz)
- perspektywa i geometria perspektywiczna (Politechnika, Krajobraz)
- modelowanie – papieroplastyka (najczęściej Politechnika ale często też ASP)
- egzamin kreatywny (wszystkie typy)
W tym miejscu zaprezentuję 6 biur architektonicznych po Dominie
Beczak
WXCA
Grudi
Ducek
Straszak
Oddychający biurowiec firmy Cerrad w Starachowicach
Miszkur
Pracownia Sebastiana Tabędzkiego – na kursie w 1999 roku:
W tym miejscu zaprezentuję 6 biur architektonicznych po Dominie
Beczak
WXCA
Grudi
Ducek
Straszak
Oddychający biurowiec firmy Cerrad w Starachowicach
Miszkur
Pracownia Sebastiana Tabędzkiego – na kursie w 1999 roku:
Jakie są przedmioty na architekturze?
Lista przedmiotów które będziesz mieć na architekturze:
Przedmioty najważniejsze:
- Projektowanie – różnego typu
- Budownictwo
- Urbanistyka
- Programy komputerowe i modelowanie 3D
Przedmioty drugiej ważności
- Rysunek odręczny
- Historia Sztuki
- Konstrukcje
Przedmioty trzeciej ważności:
- Matematyka
- Języki obce
- W.F.
Szczegółowy opis przedmiotów masz w zakładkach obok
Elementy Projektowania:
Pierwszy przedmiot projektowy, który ma za zadanie przygotować studentów do przyszłych zadań. Podzielony jest na 4 zadania, powiązane z lokalizacją, którą studenci odwiedzają już na pierwszych zajęciach.
Pierwsze zadanie – polega najczęściej na stworzeniu grafiki z wykonanych zdjęć na wspominanej lokalizacji – studenci za pomocą edytorów podkreślają wybrane przez siebie cechy – którymi opisują dane miejsce.
Drugie zadanie – studenci tworzą instalację w lokalizacji projektu, która ma podkreślić wybraną cechę.
Trzecie zadanie – polega na stworzeniu modelu z wybranego materiału budowlanego, również przedstawiającego wybrane hasło.
Czwarte zadanie – finałowe zadanie, w którym student wykonuje w danej lokalizacji projekt już w skali człowieka. Projekt podsumowuje i podkreśla uchwycony przez studenta charakter miejsca. Do projektu należy również wykonać makietę.
Rysunek Odręczny:
Przedmiot artystyczny; studenci rysują w większości obiekty z natury, takie jak krzesła, tralki, rzeźby, maszyny. Jest to uzależnione od tematyki działu jaki sobie wybierze. Prowadzący szukają raczej artystycznego aniżeli konstrukcyjnego podejścia.
Historia Budowy Miast – HBM:
Przedmiot podzielony jest na serię wykładów i ćwiczeń. Wykłady służą przedstawieniu chronologicznie procesu rozwoju miast, a także pokazują te najbardziej charakterystyczne.
Na ćwiczeniach studenci poznają również chronologicznie przedstawiane wybrane miasta oraz rysują ich plany, które są omawiane szczegółowo. Pozwala im to zebrać wiedzę potrzebną do zaliczenia polegającego na analizie nieznanego do tej pory miasta, wskazania charakterystycznych cech – opierając się o wcześniej poznane przykłady.
Materiałoznawstwo:
Pierwszy z serii przedmiotów budowlanych. Studenci opracowują i poznają cechy najbardziej charakterystycznych materiałów wykorzystywanych w budownictwie, a także uczą się ich prawidłowego zastosowania.
Elementy Matematyki i Geometrii:
Przedmiot podzielony jest na dwie części. Podczas pierwszej z nich studenci poznają lub powtarzają znane już z liceum zagadnienia granicy funkcji i ciągów, oraz przedstawione zostają im pojęcia całek i macierzy.
W drugiej części do wykonania jest rysunek przestrzenny w perspektywie na podstawie rzutów płaskich wybranego obiektu.
Statyka i Wytrzymałość Materiałów:
Potocznie nazywany Mechaniką, jest wstępem do serii przedmiotów konstrukcyjnych. Studenci uczą się obliczać charakterystyczne wartości dla belek, a przykładowe zadania pomagają wykonać pracę semestralną obowiązkową do zaliczenia przedmiotu, która składa się z właśnie omawianych zadań. Studenci wykonują je już samodzielnie.
Techniki Informacyjne:
Studenci poznają narzędzia wykorzystywane do edytowania zdjęć bądź grafik. Przedstawione zostają programy takie jak AutoCAD i Adobe Photoshop/Illustrator, które pomocne są w wykonaniu serii tematycznych zadań, oraz ułatwiają pracę nad przedmiotem projektowym.
Język Obcy:
Studenci w czasie 6-letnich studiów są zobowiązani do zaliczenia 180h języków obcych. Można je zaliczać w seriach 30 lub 60 godzinnych na semestr. Ci, którzy posiadają certyfikat C1 z języka (najczęściej angielskiego) mogą wybierać naukę spośród wielu innych języków oferowanych przez Studium, np. Hiszpański, Niemiecki, Włoski. Mogą również kontynuować naukę języka angielskiego na wyższym poziomie, lub skupić się na jego wybranej dziedzinie/tematyce.
Studenci bez certyfikatu zobowiązani są do uczestnictwa w zajęciach 60-godzinnych z języka angielskiego na poziomie B2. Pod koniec semestru jeśli zaliczą oni egzamin podsumowujący, są upoważnieni do wyboru innych jezykow w kolejnych semestrach.
W-F:
Przedmiot działający na podobnych zasadach jak języki. Student sam wybiera spośród dostępnych dyscyplin, jakiej chce się uczyć. Obowiązują dodatkowe i samodzielne zapisy, zatem należy zajęcia dostosować do otrzymanego planu. Liczba miejsc takich ćwiczeń jest ograniczona, zatem obowiązuje tu zasada „kto pierwszy ten lepszy”. Student musi zaliczyć 60h takich zajęć, co przekłada się na 2 semestry w ciągu całych studiów 6-letnich.
Projektowanie Wstępne:
Kolejny z serii przedmiotów projektowych. Podzielony jest na dwa oddzielne zadania, którego tematyka i lokalizacja zostaje narzucona. Oba projekty wymagają stworzenia makiety przedstawiającej zamysł, studenci tworzą plansze finalne zawierajcie rysunki- opracowywanych koncepcji, takie jak: sytuacja, rzut, przekrój. Do ich wykonania przydatne są wczesnej wspomniane aplikacje AutoCAD i Photoshop. Można korzystać również z innych dobrze znanych aplikacji, ważne by efekt zgadzał się z wymaganiami przedmiotu.
Projektowanie Uniwersalne:
Seria wykładów pozwalająca na zdobycie wiedzy na temat projektowania dla osób niepełnosprawnych. Przedstawiane są różne techniki dostosowywania projektów do takich osób, a także wymagane minimalne wymiary i odległości budowlane.
Architektoniczny Rysunek Warsztatowy:
Kolejny przedmiot artystyczny. Podczas całego semestru studenci za pomocą różnych technik przedstawiają własny projekt małego założenia, np. Atrium.
Historia Architektury Powszechnej:
Przedmiot historyczny kontynuujący serie historycznych wykładów. Również podzielony na cześć wykładową i ćwiczenia; materiał obejmuje chronologicznie przedstawiane style architektoniczne i metody budowlane, począwszy od Egiptu, Rzymu i Grecji, aż do nowoczesności. Omawiane budowle i zagadnienia skupiają się na rejonach Europy.
Budownictwo 1:
Kontynuacja przedmiotu jakim było Materiałoznawstwo. Studenci podczas całego semestru opracowują przygotowany dla nich budynek, to jak: narysowanie rzutów piwnicy, parteru, piętra oraz przekroju. Poznają zasady budownictwa, tworzenia rysunków budowlanych, uczą się dobierać prawidłowe materiały, ich grubości i kolejności warte, oraz właściwości ścian i stropów.
Podstawy Projektowania Konstrukcji:
Potocznie nazywany „PPK”; kontynuacja przedmiotu „Statyka i Wytrzymałość Materiałów”. W kolejnym semestrze studenci rozwijają wcześniej poznane właściwości i metody obliczeń do bardziej skomplikowanych układowych takich jak ramy, kratownice czy łuki. Opracowywane zadania przygotowują do wykonania kolejnej pracy semestralnej bazującej na tych samych zagadnieniach, oraz zaliczenia kolokwium.
Modelowanie Komputerowe:
Zajęcia laboratoryjne odbywające się w sali umożliwiającej dostęp do komputerów. Studenci poznają dwa programy służące do modelowania 3D – Revit i ArchiCAD – połowa semestru poświęcona jest na pierwszy, a następnie na drugi z przedstawionych. Studenci pod koniec semestru wybierają, który program odpowiada im bardziej i tworzą w nim model wylosowanego budynku, oraz plansze prezentująca jego właściwości w ramach zaliczenia przedmiotu.
Historia Sztuki:
Przedmiot uzupełniający również o charakterze historycznym. Podzielony na serię wykładów i ćwiczeń, poświęcony sztuce i artystom sprzed wieków, oraz tym bardziej współczesnym. Prezentowane zostają obrazy najwybitniejszych twórców, podzielone chronologicznie na epoki, pozwalające studentowi zapoznać się z ich nurtami. Studenci w celu zaliczenia przedmiotu zobowiązani są do rozpoznawania autorów danych dzieł, czasu powstania oraz do umiejętości wskazania ich poszczególnych cech.
Praktyka Rysunkowa:
Zajęcia odbywają się w czasie wakacji, studenci wyjeżdżają do jednego z wybranych miast na czas 2 tygodni i wykonują szkice/prace rysunkowe na formacie B2 z natury, oraz poznają nowe techniki rysunkowe.
Projekt Architektoniczny w Krajobrazie:
Przedmiot projektowy, który rozpoczyna się wyjazdem w miejsce lokalizacji, w celu zapoznania się z parametrami miejsca, w którym powstanie projektowany podczas całego semestru przed studentów budynek o określonej funkcji. Podczas zajęć tworzone są rysunki techniczne obiektu, takie jak rzuty, przekroje, czy elewacje, które pojawiają się na finalnych planszach będących podstawą do zaliczenia przedmiotu. Pojawiają się również modele 3D służące stworzeniu wizualizacji, dzięki poznanym w poprzednim roku aplikacjom.
Elementy Kompozycji Urbanistycznej:
Wstęp do serii nauk urbanistycznych. Wykłady pozwalają studentowi zapodziać się z zasadami projektowania przestrzeni publicznych i miejskich, które wykorzystywane są przez studentów na zajęciach ćwiczeniowych. Otrzymują oni podczas nich tematy do zrealizowania, polegające na zaprojektowaniu i przedstawieniu za pomocą rysunków własnych koncepcji urbanistycznych, takich jak place w mieście, parki, dziedzińce czy układ dróg i zabudowy.
Malarstwo i Grafika Architektoniczna:
Kolejny z przedmiotów artystycznych. Studenci podczas całego semestru wykonują na tekturkach o rozmiarze 30×30 cm prace malarskie z natury przy użyciu farb, min. akrylowych. Początkowo przedstawiane są warzywa, butelki, czy krajobrazy. Studenci uczą się dobierać, prawidłowo przestawiać i mieszać ze sobą barwy.
Architektura Polska:
Kontynuacja przedmiotu „Historia Architektury Powszechnej”, tym razem skupiony na samych ziemiach Polski. Analogicznie, prezentowane budynki i obiekty są ułożone chronologicznie, począwszy od epoki przedromańskiej i pierwszych osad, aż do czasów nowoczesnych.
Wykłady pozwalają nabyć wiedzę na temat danych zagadnień, ćwiczenia zaś skupiają się na wykonywaniu rysunków omawianych obiektów.
Konstrukcje 1:
Przedmiot konstrukcyjny, będący kontynuacją zajęć z „PPK”. Studenci mają do zaprojektowania ramę bądź kratownicę, posługując się zagadnieniami poznanymi na poprzednich semestrach. Wykonują oni rzuty i przekrój oraz podstawowe obliczenia projektowanych przez siebie obiektów.
Budownictwo 2:
Uzupełnienie zajęć z poprzedniego semestru. Studenci opracowują dalej budynek prezentowany w poprzednim semestrze, wykonują brakujące rysunki budowlane, takie jak rzut dachu, połaci dachowej, (poznając zasady ich projektowania) oraz brakujący przekrój i elewacje.
Cyfrowe Techniki Geometryczne:
Potocznie nazywany „CTG”; zajęcia laboratoryjne poświęcone programowi „Rhino”. Studenci poznają jego właściwości i wykonują zadania w wewnętrznej nakładce, jaką jest „Grasshopper”. Dzięki programowi, studenci mają okazję poznać inny sposób modelowania 3D bazujący na posługiwaniu się komendami i właściwościami parametrycznymi. Zaliczenie przedmiotu wymaga wykonania zadania- wykonaniu modelu – bazującego na pojęciach wykorzystanych w prezentowanych zadaniach.
Architektura Krajobrazu:
Seria wykładowa pozwalająca studentom poznać zasady odpowiedniego poszanowania zieleni i wykorzystywania jej w swoich projektach.
Projekt Architektoniczny – dom:
Pierwszy z przedmiotów projektowych, w ramach którego studenci zajmują się projektowaniem domu jednorodzinnego. Na początku semestru organizowany jest wyjazd do jego lokalizacji, a następnie studenci wybierają rodzinę dla której będą projektować dom. W ramach zaliczenia wykonują planszę reprezentacyjną oraz zeszyt projektu, który zawiera rzuty kondygnacji, przekroje, elewacje, widoki i charakterystyczne wizualizacje obiektu.
Projekt Wnętrz:
Drugi z przedmiotów projektowych; studenci wykonują w parach zamysł aranżacji wnętrza wybranej lokalizacji. Ich zadaniem jest zaprojektowanie w danym miejscu wnętrza o narzuconej funkcji, min. kawiarni, sklepu bądź usług w oparciu o ograniczenia związane ze stanem zastanym. Prace finalne prezentowane są na dwóch planszach ukazujących rzuty założenia, autorski detal architektoniczny i wizualizacje.
Rzeźba, model i rysunek analityczny:
Przedmiot artystyczny w ramach którego studenci w parach wykonują rzeźby z gliny przedstawiające siebie nawzajem. Celem zajęć jest uzyskanie jak największego podobieństwa i odzwierciedlenie odpowiednich proporcji głowy.
Konstrukcje 2:
Kontynuacja przedmiotu jakim są Konstrukcje 1, w tym semestrze studenci uczą się prawidłowo projektować konstrukcję budynku opartą na płytach i słupach żelbetowych. Poznają zasady ich kształtowania, dobierania odpowiednich ich wymiarów i grubości, a także rodzaju i ilości zbrojenia.
Kształtowanie Detalu Architektonicznego:
Zajęcia uzupełniające serię budowlaną przedmiotów, studenci projektują ścianę kurtynową, dobierają wybrany przez siebie kształt i ilość szprosów w oknach. Do wybranego założenia rysują rzuty i przekroje w skali umożliwiającej pokazanie detalu charakterystycznych połączeń.
Etyka zawodu i elementy prawa autorskiego:
Seria wykładów poświęcona zasadom towarzyszącym zawodowi architekta i etycznego współpracowania z innymi projektantami.
Wprowadzenie Do Urbanistyki:
Wykłady stanowiące przygotowanie studentów do przedmiotów urbanistycznych pojawiających się w przyszłych semestrach.
Socjologia mieszkalnictwa i miasta:
Przedmiot wykładowy poświęcony nauce wyjaśniającej funkcjonowanie i zmiany społeczeństwa, który przygotowuje studentów do projektowania urbanistycznego.
Praktyka Urbanistyczna:
Przedmiot uzupełniający, który jest realizowany w wakacje w ciągu dwóch tygodni. W ciągu zajęć studenci opracowują narzucony obszar miasta tworząc inwentaryzację otoczenia, a następnie uczą się przerzucania zdobytych informacji na mapy.
Praktyka Inwentaryzacyjna:
Przedmiot uzupełniający, również realizowany w ciągu wakacji w czasie dwóch tygodni. Studenci opracowują obszar wybranej lokalizacji tworząc rysunki techniczne, min. rzuty i przekroje obiektu na podstawie zastanego stanu. Wykorzystywane są do tego min. miarki laserowe.
Projekt architektoniczny – mieszkalnictwo:
Główny przedmiot projektowy, którego tematem jest stworzenie koncepcji budynku wielorodzinnego. Studenci tworzą wspólnie założenie składające się z kilku budynków wielorodzinnych w wybranej lokalizacji opierając się o zasady i wymogi projektowe, a następnie skupiając się na jednym budynku projektują jego wnętrze; mieszkania, usługi, wejścia itd. oraz otoczenie.
Projekt Urbanistyczny – zespół mieszkaniowy:
Drugi przedmiot projektowy, którego celem jest stworzenie założenia urbanistycznego w wybranej lokalizacji. Studenci wykonują inwentaryzację stanu zastanego wybranego terenu, a następnie przygotowują własną koncepcję zagospodarowania przestrzeni. Wpisują tam budynki wielorodzinne, układ ulic, usług, i zieleni.
Projektowanie Form Strukturalnych:
Trzeci przedmiot projektowy, który jest podsumowaniem serii przedmiotów konstrukcyjnych. Studenci w oparciu o dotychczasowo zebrane umiejętności projektują obiekt z kategorii: wieża, zadaszenie lub pawilon.
Instalacje, infrastruktura i technologie energooszczędne:
Przedmiot uzupełniający składający się z serii wykładów i ćwiczeń, podczas których poruszane są aspekty instalacji wodnych, kanalizacyjnych, ciepłownicznych i grzewczych. W ramach zaliczenia studenci projektują instalacje wodne i kanalizacyjne do wykonywanych w tym semestrze projektów.
Teoria Urbanistyki – planowanie:
Zajęcia ćwiczeniowe podczas których omawiane są zasady projektowania i wymogi obowiązujące w urbanistyce.
Fizyka Budowli:
Przedmiot podzielony na serię wykładową i ćwiczeniową. Studenci uczą się dobierać i obliczać właściwości odpowiednych materiałów budowalnych, dbać o odpowiednią izolację i termodynamikę pomieszczeń. Zadania wykonywane przez studentów pozwalają studentom odnaleźć parametry materiałów, które pozwalają im unikać min. pleśni. Na zajęciach wykładowych przestawiana jest teoria tych rozwiań, na ćwiczeniach są one praktykowane.
Projektowanie Prośrodowiskowe:
Wykłady poświęcone przygotowaniu studentów do projektowania w oparciu o ekologię, oszczędność materiałów i dbanie o środowisko.
Nie jest!
Ale nie są to studia łatwe z innego powodu – czeka Cię dużo pracy. Jeżeli Twój wybór jest świadomy to jest to super praca.
Pomimo tego, że architektura jest na Politechnice to zakres matematyki i fizyki jest znikomy.
Architekturę studiuje się 6 lat i są trzy rodzaje podziałów:
- Jednolite studia sześcioletnie
- Studia inżynierskie 4 lata + studia magisterskie 2 lata
- studia inżynierskie 3 lata + studia magisterskie 3 lata
Kilka ważnych dodatkowych informacji
– żeby mieć tytuł inżyniera architekta wystarczy skończyć studia inżynierskie ale to nic nie daje. Można się tytułować architektem ale to wszystko.
– najważniejsze są studia pełne (inżynierskie + magisterskie) dopiero po nich można zrobić uprawnienia na pełnienie samodzielnej funkcji w architekturze.
Kiedy odbywa się kurs na architekturę to ludzie nie mają tej świadomości.
I to cała masa
